Vi tager den tid, der skal til

Konkurs? Initiativets magt er stor!

Truer konkursen?

Det er altid en svær situation, følelserne sidder uden på tøjet, man føler sig handlingslammet og er uden kontrol. De færreste har nogen erfaring med det, der er ved, at ske – meget ubehageligt, at være prisgivet andres beslutninger!

Måske er det nemt, at sige her, men med al respekt for advokaternes arbejde, tænker de måske ikke altid lige forretningsmæssigt og i samklang med ejerne, men mere på afvikling under (lovpligtig) hensyntagen til kreditorerne. Ofte er ejer, bank, eller øvrige kreditorer så sent ude, at advokaten kun kan anbefale afvikling.

Man vil selvfølgelig gerne redde virksomheden, eller dele af den, beskytte medarbejderne så godt som muligt, afdække risikoen for ledelses- og bestyrelsesansvar, hvis man fortsætter driften. Hvornår er ”point of no return” og hvor længe kan man prøve, at redde virksomheden? Hvad betyder det for holdingselskabet, og/ eller egen økonomi og hvordan står man, hvis ikke en rekonstruktion lykkes?

Initiativets magt er stor!

Vigtigst er det, at man ikke sætter sig hen i et hjørne og lader skægget gro, men at man styrer, eller medvirker til, at styre processen, så alle muligheder er vendt og man med selvrespekt kan se sig selv i øjnene bagefter og vide, at man har gjort, hvad der var muligt. Det hvad enten resultatet er godt, eller mindre godt.

Er man i en konkurstruet situation, kunne det måske være en idé, at henvende sig til en virksomhedsrådgiver, der har bred forretningsmæssig, ledelsesmæssig og branchemæssig forståelse, tillige med erfaring i konkursforhold, herunder betalingsstandsning, teknisk betalingsstandsning, rekonstruktion, forhandling med kreditorer, bank, mulige fusions- eller opkøbspartnere mv. EXIT Partners afdækker mulige løsninger til sikring af værdierne og arbejder selvfølgelig sammen med virksomhedens relevante rådgivere, herunder advokater og revisorer.

Hvordan får jeg råd til rådgivning?

I en presset situation, er det svært, at finde midlerne til dyre advokater eller andre rådgivere. EXIT Partners tilbyder en uforpligtende samtale om virksomhedens forhold. Vi tager den tid, det tager. Derefter kommer vi med en række anbefalinger. Ønskes et videre samarbejde, er EXIT Partners primære honorar succesbetinget. Begge parter har dermed et stærkt incitament for, at arbejde sig frem mod en god løsning for virksomheden, dens ejere, personale og kreditorer.

Kontakt EXIT Partners Kontakt Torben Kristensen på 28 10 85 45, eller via e-post tk@EXITpartners.dk

Skæg og blå briller – fortrolighed.

EXIT Partners – fortrolighed og et godt salg!

Fortrolighed er afgørende!

Fortrolighed ved enhver henvendelse i M&A sammenhæng er helt grundlæggende vigtig og i nogle tilfælde meget afgørende. Det kan være fatalt, at omverdenen får kendskab til, at ejer ønsker, at sælge en given virksomhed. Andre gange er der tale om personlige præferencer, der er årsag til en meget lukket proces.

Nogle virksomhedsejere fortæller åbent i en bredere kreds, at virksomheden er til salg. Man skal dog lige overveje oplysningsgraden, inden man er alt for åben om sine planer. Hvorfor så det?

Har virksomheden nøglemedarbejdere, der er svære, at erstatte, er der fare for, at disse søger andre græsgange. Foruden de produktions- og driftsmæssige problemer, det kan afstedkomme, er medarbejdernes viden, erfaring og relationer ofte af betydning for virksomhedens værdi.

Leverandører har sælgere, og sælgere er de bedste nyhedsmedier inden for deres respektive brancher. De taler naturligt med dine medarbejdere og kender virksomhedens forhold bedre, end de fleste udenforstående. De sælger dog også varer og tjenesteydelser til virksomhedens konkurrenter, som de har lige så god kontakt med.

Hører konkurrenterne, at virksomheden er til salg, kan det da godt være, at man får en købshenvendelse, men det mest sandsynlige er, at konkurrenten blot er nysgerrig og prøver, at indhente informationer – måske endda hos virksomhedens leverandører og medarbejdere. Det sker ikke sjældent, at der bliver sat rygter i markedet om, at det ikke går godt i den udbudte virksomhed, og kunderne begynder måske, at søge andre græsgange, ansætter måske nogle af virksomhedens medarbejdere.

Værdien falder

Får virksomheden problemer, eller er der problemer i forvejen, kan for meget åbenhed derfor føre til omsætnings- og indtjeningsfald. Bliver virksomheden ikke solgt hurtigt, når et lidt kedeligt rygte at sætte sig fast. I sammenhæng med et lidt dårligere regnskabsår, end året før, falder værdien af virksomheden.

Ovenstående indikerer, at der kan flyde alt andet end objektive oplysninger ud i markedet, spredt i uønskede kredse, formidlet af uvedkommende mennesker uden ordentlig indsigt og viden om fortrolighed.

EXIT Partners’ forpligtelse

Virksomhedsmægleren kan derfor ikke komme kørende i en bil med reklame for M&A, køb, salg, eller finansiering af virksomheder, have et lille logo på skjorten, eller lignende. Man kan heller ikke sende besked ud i netværket om, at man lige har solgt denne eller hin virksomhed, at en given virksomhed søger fusion, kapital, eller andet. Eventuelt materiale, tekster, billeder mv. må ikke være så specifikt, at virksomheden kan genkendes. Vi kommer endda nogle gange ”forklædt” som bankmand, revisor, eller lignende. M&A markedsføring er ikke altid lige nem…

Virksomhedsmægleren skal således være omhyggelig med, hvem man deler oplysninger med, oplysninger udleveres i flere lag og med tilstrækkelig viden om køberemnets identitet, økonomi, seriøsitet og med en tilstrækkelig juridisk bindende fortrolighedserklæring, der binder både modtager og eventuelle rådgivere. Identiteten på sælger og virksomhed afsløres i princippet ikke, før køberemnet er så langt i processen, at denne er klar til møde med sælger – og der er ikke mange der når så langt! Den øvelse sikres af EXIT Partners.

Få svar på de mange spørgsmål!

Der er derfor en god grund til, at bruge en løsningsorienteret professionel virksomhedsmægler – og gerne en med god indsigt i forskellige brancher og industrier, samt både gode og dårlige personlige erfaringer, som ejerleder. Mægleren skal kunne være katalysator mellem de ofte meget forskellige personligheder, der skal handle sammen. EXIT Partners arbejder tæt sammen med vores kunder/ klienter, tager som en af få mæglere på markedet 100 % hånd om hele processen, rådgiver og inkluderer sælger, samt taler i et klart og forståeligt sprog. Vores honorarbetingelser er enkle og klare. Man ved, hvad man får og der kommer ingen uventede regninger.

Køb, salg, eller bare høre mere?

Ring til Torben Kristensen på 28 10 85 45, eller send en mail via tk@EXITpartners.dk for en uforpligtende samtale eller møde. Vi tager den tid, der skal til for, at finde ud af, om der er grundlag for et samarbejde.

Hvornår og ikke mindst hvordan skal man sælge sin virksomhed?

EXIT Partners – altid en tryg og sikker aftale.

Personlige overvejelser

Der kan være mange grunde: ønske om mindre arbejdsbyrde, mere fri, alder, sygdom, eller man har fået nok af ansvaret, de lange arbejdsdage og mange beslutninger, der skal træffes hver dag. Eller måske vil man bare gerne sikre sig nu og indkassere et provenu til pensionen, eller ligefrem skifte spor og sikre finansiering af nye projekter og udfordringer.

Hvordan og til hvilken pris?

Mange har et broget forhold til, hvordan man gør, hvordan man får den rette pris, hvordan man beregner prisen og hvor meget man egentlig kan få for virksomheden. Nogle er alt for beskedne og andre er helt urealistiske. Hvad med ejendommen, virksomheden er beliggende i, hvis man selv ejer den? Samtidig er skatten vigtig. De fleste har en fornuftig revisor, der har rådgivet om selskabskonstruktion osv., men korresponderer tidligere tiltag og beslutninger med nuets ønsker for fremtiden? Er virksomheden salgsklar og salgsmoden? Ved ejer, hvad køberne lægger vægt på, hvilke ting, der skal være i orden og sat i system, før virksomheden reelt kan udbydes til en for ejer, optimal pris og for køber, et fordelagtigt køb? Er der forhindringer, der kan betyde, at virksomheden reelt slet ikke kan sælges?

Hvem er køber?

Skal børnene overtage? En betroet medarbejder, eller flere? Er der allerede interesse fra anden side, eller fra en kollega i branchen? Vil ejeren fortsætte i virksomheden? Som delejer? Eller trække kridtstregen? Kan man det? Det er ikke nogen selvfølge. Hvad er sælgerfinansiering og hvad er earn out? Hvad får man ud af det? Skal personalet sikres? Hvad hvis en kapitalfond vil splitte virksomheden ad? Hvornår er følelserne i vejen for et godt resultat og hvornår er der tale om god moral?

Ejerlederen kan alt selv, eller…?

Ejeren, typisk en ejerleder, har bygget virksomheden op over en årrække, er helt sikkert dygtig til sit fag, kender branchen, markedet, kolleger og konkurrenter og har et godt produktkendskab – er ekspert på sit felt, så at sige. Men er ejer også ekspert i virksomhedssalg og alle de mange elementer og overvejelser, der omgiver et salg?

Måske skal salget ikke ske nu, men kan mere fordelagtigt ske på et senere tidspunkt?

At navigere efter, hvad man har hørt her og der, læst, eller selv tror, er ikke de bedste forudsætninger for, at lægge en plan, eller træffe en beslutning.

Hvilken mægler skal man vælge?

Er det så mæglerens honorar, der skal være udslagsgivende for valg af samarbejdspartner? Det kan være dyrt, at spare. Tænk, hvis man sparede en procent eller kr. 100.000, men fik en million mindre for virksomheden? Eller hvis mægler lover guld og grønne skove, så processen trækker ud i det uendelige og man mister fokus og ender med, at sælge for billigt? Spørg, hvordan mægler er kommet frem til udbudsprisen. Tænk, hvis aftalerne medførte erstatningskrav og uoverkommelige advokatomkostninger, fordi der ikke var sammenhæng og ordentlighed i processen? Kontrollér mægleren en ekstra gang: baggrund, ry(gte), erfaring osv.

Få svar på de mange spørgsmål!

Der er en god grund til, at bruge en løsningsorienteret professionel virksomhedsmægler – og gerne en med god indsigt i forskellige brancher og industrier, samt både gode og dårlige personlige erfaringer, som ejerleder. Mægleren skal kunne være katalysator mellem de ofte meget forskellige personligheder, der skal handle sammen. EXIT Partners arbejder tæt sammen med vores kunder/ klienter, tager som en af få mæglere på markedet 100 % hånd om hele processen, rådgiver og inkluderer sælger, samt taler i et klart og forståeligt sprog. Vores honorarbetingelser er enkle og klare. Man ved, hvad man får og der kommer ingen uventede regninger.

Køb, salg, eller bare høre mere?

Ring til Torben Kristensen på 28 10 85 45, eller send en mail via tk@EXITpartners.dk for en uforpligtende samtale eller møde. Vi tager den tid, der skal til for, at finde ud af, om der er grundlag for et samarbejde.

fabrik-23424

GENERATIONSSKIFTE

Mange SMV virksomheder, særligt ejerleder virksomheder, står af forskellige grunde, måske ejerens alder, over for et generationsskifte. Hvorfor er skiftet ikke sket tidligere og hvorfor har man ikke tidligere gjort noget for, at skaffe den nødvendige kapital til internationalisering eller andre oplagte vækstmuligheder, der kunne sikre ejeren en bedre exit?

Spørgsmål?

Skriv til os nu

Kontakt os

Velkommen hos EXIT Partners

  • Virksomhedsoverdragelse, herunder køb, salg og generationsskifte
  • MBI, MBO, fusion, strategisk opkøb, investering, samt finansiering
  • Vurdering, salgsmodning, rekonstruktion mv.

Få en brochure i trykkvalitet her – lige til, at printe. Interesserede sælgere og købere, samt fusionssøgende virksomheder inviteres til en uforpligtende samtale. Vi tager den tid, der skal til. Ring allerede i dag på telefon
28 10 85 45 for møde, eller skriv til os.

EP-Logo-blue-stor

Copyright 2018 EXIT Partners ApS ©
All Rights Reserved